רילוקיישן ותשלומי מס בישראל

הצעת עבודה בחו"ל על הפרק? הנה מספר נקודות חשובות שעליכן לדעת ולטפל טרם המעבר: בישראל שיטת המיסוי הינה פרסונלית על בסיס כלל עולמי. לפי פקודת מס הכנסה כל מי שהינו מוגדר כ"תושב ישראל" מחוייב במס על הכנסותיו שהופקו בישראל והן על הכנסותיו שהופקו בשאר העולם. לעומת זאת תושבי חוץ חייבים במס רק ההכנסות שהופקו ממקורות ישראליים. לכן אם הנך תושב ישראל החושב על מעבר למדינה זרה דע שבכדי שלא תחויב במס ישראלי בנוסף למס המקומי במדינת היעד עליך לנתק את זיקת התושבות שלך ממדינת ישראל וכך תחשב כתושב חוץ. "תושב ישראל" , לפי פקודת מס הכנסה תושב ישראל הינו מי שמרכז חייו בישראל. השאלה הנשאלת הינה מהו "מרכז חיים"? , הגורמים שנלקחים בחשבון הנם: מקום עיסוק קבוע, מ קום מגוריהם של המשפחה, חשבונות בנק, מקום השקעותיו ונכסיו ומבחנים נוספים. בנוסף נקבע בפקודת מס הכנסה שתי חזקות מספריות שמתבססות על ימי השהייה בישראל, במידה ומתקיימת אחת מהן ייחשב לתושב ישראל: 1. מי ששהה בישראל בשנת המס 183 ימים או יותר. 2. מי ששהה בישראל בשנת המס 30 ימים או יותר וכן 425 ימים או יותר בשנת המס ובשנתיים בקדמו לה. במידה והמענה על מרכז החיים והחזקות המספריות אינן מתקיימות ייחשב לתושב חוץ. חשוב לציין כי כאשר למדינת היעד ישנת אמנת מס עם ישראל ישנו יתרון בתהליך שינוי הגדרת התושבות.   שאלת "מרכז החיים" הינה המהותית ולרוב הקובעת, בעת הבדיקה יילקחו גורמים אלה:
  1. התקופה הרלוונטית- ישנו כלל אצבע אליו נהוג להתייחס, והתקופה המינימלית הנדרשת לצורך ניתוק תושבות הינה 3 שנים במדינת היעד.
  2. מעבר עם בת/בן הזוג והילדים- במידה והנישום מבצע את המעבר לבד ללא משפחתו ומגיע אחת לתקופה לביקור, פקיד השומה יתרשם כי אין מדובר על שינוי מרכז חיים.
  3. דירת מגורים בישראל- במידה והנישום מכר את דירת מגוריו בישראל ואף העביר את תכולת הדירה למדינת היעד הדבר מהווה אינדיקציה מהותית לכך שיש ניתוק תושבות. במידה והחליט שלא למכור רצוי להשכיר את הנכס לתקופה ארוכה ככל שניתן.
  4. שהייה בישראל- כמו שנאמר לעיל למבחן הכמותי יש השפעה חשובה גם כן ולכן יש להפחית בשנתיים הראשונות למעבר את מספר ימי הביקור בארץ.
  5. מעמד בביטוח לאומי- ישנם 2 אפשרויות , האחת להמשיך ולשלם תשלומי ביטוח לאומי מינימליים ובכך לשמור על הזכויות. האפשרות השנייה הינה קביעת מעמד של "לא תושב" , ובכך להפסיק ולשלם את תשלומי הביטוח הלאומי ומס בריאות. במידה והפסקתם את התשלום זיכרו לבטח את עצמכם בביטוח בריאות פרטי המעניק כיסוי רחב. במידה ותחליטו לחדש את התשלום יש לקחת בחשבון תקופת צינון של בין חודש ל 6 חודשיים עד שתוכלו לקבל שירות בארץ, לחלופין ניתן לפדות תקופה זו על ידי תשלום חד פעמי של 10,000 ש"ח.
  6. חשבונות בנק- הנחת מוצא נוספת הינה כי במידה ומרכז חייכם במדינה זרה כך גם חשבונות הבנק וכרטיסי האשראי שלכם. רשות המיסים תבדוק שרוב סכומי הכסף שהנכם מחזיקים נמצאים בבנקים זרים ולא בבנקים בישראל.
  7. תשלומי מס במדינה היעד- ישנה חשיבות רבה לתשלומי המס במדינת היעד על מנת לוודא ניתוק תושבות מוחלט. לכן עליכם לקבל אסמכתאות ואישורים משלטונות המס במדינה הזרה אשר מאשרות את תשלומי המס והגשת הדוחות באופן שוטף.
חובת הדיווח : במסגרת תיקון 223 לפקודת מס הכנסה החל מדוחות המס לשנת 2016 נדרשים נישומים שניתקו תושבות אך מתקיימת לגביהם אחת מהחזקות המספריות להגיש דוחות למס הכנסה בהן מפורטות העובדות שנלקחו בחשבון בעת טענת "ניתוק תושבות" בצירוף אסמכתאות רלוונטיות. חשוב לזכור, אומנם המעבר מלווה בהתרגשות רבה , שמחה ויציאה לדרך חדשה ומרתקת אך אסור לשכוח לטפל בסוגיות המיסוי. אם לא תסדירו את נושאי מס הכנסה וביטוח לאומי הדבר יכול לגרום להוצאות כספיות גבוהות , לכן יש לדאוג לתכנון וטיפול נכון ויעיל שיטיב עמכם.    

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *